NFON AG bereidt beursgang in 2018 voor

• IPO gepland voor Q2
  • Naar verwachting zal de beursgang rond 50 miljoen Euro opleveren
  • Voortzetting van indrukwekkend groeipad
  • De enige pan-Europese aanbieder van telefoniesystemen uit de cloud kondigt vandaag zijn voornemen aan om een beursgang te houden op de beurs van Frankfurt met toelating tot de gereglementeerde markt (Prime Standard).
  • Indrukwekkend track record van schaalbare groei met een CAGR van 30% 2015-17 en een duidelijk bewijs van succes door EBITDA break-even op groepsniveau in 2017.
  • Met zijn meer dan 150 functies en premium oplossingen is NFON’s cloud-telefonie-aanbod afgestemd op de behoeften van de hedendaagse zakelijke communicatie.
  • De vraag naar cloud-telefonie oplossingen in Europa zal naar verwachting sterk worden ondersteund door grote Europese carriers die van ISDN naar All-IP-netwerken overstappen.
  • Het aanbod bestaat uit een mix van primaire en secundaire aandelen met een beoogde free float van ongeveer 50% na de IPO.
  • De bruto-opbrengst van de beursintroductie van ongeveer 50 miljoen euro zal voornamelijk worden gebruikt om de penetratie en adoptie in bestaande markten te stimuleren, om de Europese aanwezigheid verder uit te breiden en om de productontwikkeling voort te zetten.

NFON AG ("NFON" of de "Vennootschap" en samen met haar dochterondernemingen "NFON" of de "Groep") bereidt een beursintroductie (IPO) van nieuwe en bestaande gewone aandelen voor om te worden toegelaten tot de handel op de gereglementeerde markt (Prime Standard) van de Frankfurt Stock Exchange. De notering zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2018 plaatsvinden, afhankelijk van de marktomstandigheden.

Hans Szymanski, CEO en CFO van NFON AG: “NFON volgt sinds zijn oprichting een indrukwekkend groeipad. Wij zijn de enige pan-Europese aanbieder van telefoonsystemen in de cloud. De markt voor zakelijke communicatie is onderworpen aan een aantal hevige opschuddingen. Dit feit biedt ons enorme groeikansen. De geplande beursgang zal onze verdere uitbreiding in Europa ondersteunen en ons van meer financiële flexibiliteit voorzien om onze strategie voor snelle groei te realiseren.”

NFON is de nieuwe vrijheid van zakelijke communicatie

NFON is de enige echte pan-Europese aanbieder van cloud-telefoniesystemen. Het bedrijf met hoofdkantoor in München,werd opgericht in 2007 en biedt oplossingen “Made in Germany”. NFON heeft een leidende positie op de Duitse markt voor cloud-telefonie, met een huidig marktaandeel van meer dan 25%. De onderneming bedient meer dan 15.000 zakelijke klanten in 13 Europese landen. TÜV-gecertificeerde spraakkwaliteit en de hoogste betrouwbaarheid, alsmede het voldoen aan Duitse en Europese regelgeving op het gebied van databescherming en dataprivacy vormen een centraal onderdeel van de waardepropositie van NFON. Alle NFON-diensten worden uitgevoerd vanuit volledig redundante, krachtige datacenters in Duitsland, waardoor het bedrijf kan voldoen aan de strengste vereisten van bedrijven op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid en gegevensbescherming.

Uitstekende waarde en maximale flexibiliteit

Cloud-gebaseerde telefonieoplossingen zijn de core business van NFON. Het aanvullende aanbod omvat hoogwaardige oplossingen, bijvoorbeeld voor MiFID II-compatibele spraakopnames, callcenters of de horeca.

NFON biedt meer dan 150 verschillende functies voor het stroomlijnen van telecommunicatieprocessen van bedrijven van elke omvang: van kleine kantoren en thuiskantoren tot grote ondernemingen. Door de manier waarop NFON zijn producten en diensten aanbiedt, hebben klanten een hoge mate van flexibiliteit - zij betalen alleen voor wat zij daadwerkelijk gebruiken. Kortlopende contracten stellen klanten in staat om hun bedrijf naar behoefte op te schalen of in te krimpen. Productontwikkeling is essentieel voor de waardepropositie van NFON. Het bedrijf heeft één leidend principe: gebruiksgemak met superieure betrouwbaarheid.

Indrukwekkende groei en duidelijk bewijs van succes door eerste break-even op groepsniveau in 2017

Sinds de oprichting in 2007 is NFON snel organisch gegroeid. Tussen 2015 en 2017 steeg de totale omzet met een CAGR van 30%. De buitengewone groei van de afgelopen jaren onderstreept de uitstekende waardepropositie en het sterke businessmodel van NFON. Dit laatste is gebaseerd op een unieke combinatie van sterke groei, duurzame terugkerende opbrengsten (77,9% terugkerende opbrengsten in 2017) en een hoge klantloyaliteit.

Tussen 2015 en 2017 is het klantenbestand gegroeid met een jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 37%. In dezelfde periode bleef de gemiddelde maandelijkse bruto churn rate op een constant laag niveau van 0,4% per maand in 2017, na 0,4% in 2016 en 0,3% in 2015. In 2017 boekte de vennootschap een recordomzet van 35,7 miljoen euro en overtrof het break-even punt met een aangepaste EBITDA-marge van 0,5% (2016: -1,3%).

Unieke kansen in een opgeschudde markt, gedreven door structurele wind in de rug

De markt voor bedrijfscommunicatie ondergaat een historische transformatie. NFON profiteert van de structurele verschuiving naar cloud-telefonieoplossingen, waardoor de markt voor bedrijfscommunicatie voortdurend verandert. Alleen al de Europese markt voor cloud-telefonie zal naar verwachting groeien met een CAGR van 16% tussen 2017 en 2022. Daarom ziet NFON bijzonder sterke groeimogelijkheden in deze markt.

Gevestigde Europese carriers (bijvoorbeeld Deutsche Telekom, Orange of KPN) hebben de stop van ISDN en de overstap naar All-IP-netwerken aangekondigd. Samen met de wildgroeiende van cloud-leveringsmodellen zal dit naar verwachting leiden tot groei in het cloud PBX-segment, waarvan NFON naar verwachting zal profiteren. Gedreven door deze ontwikkelingen zal de huidige penetratiegraad van ongeveer 9% in continentaal Europa naar verwachting de ontwikkeling in meer volwassen markten volgen, zoals het Verenigd Koninkrijk met een penetratiegraad van ongeveer 13% en de VS met een penetratiegraad van ongeveer 19%.

De komende General Data Protection Regulation (GDPR) biedt extra voordelen voor Europese aanbieders van cloud-communicatie zoals NFON: Door hun ontwerp zijn Amerikaanse concurrenten niet in staat om de uitwisseling van klantgegevens tussen het Europese filiaal en het Amerikaanse hoofdkantoor te verhinderen.

Dit wordt nog verergerd door het feit dat de VS de CLOUD Act heeft aangenomen. GDPR legt persoonlijke aansprakelijkheid op aan klanten en medewerkers die gebruikmaken van dergelijke oplossingen, met sterk verhoogde boetes.

Het technologieplatform en de cloud-diensten van NFON zijn specifiek ontworpen voor de strenge eisen van de Europese markt op het gebied van gegevensbescherming. De onderneming heeft onbeperkt toegang tot haar technologie-infrastructuur en kan daardoor direct voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving.

Het aanbod

In het kader van de beursgang voorziet de vennootschap momenteel een primaire omvang van EUR 50 miljoen en de verkoop van gewone aandelen door bestaande aandeelhouders, waarvan het bedrag nog moet worden bepaald. Verdere gewone aandelen zullen beschikbaar komen door de verkopende aandeelhouders op basis van een gebruikelijke overtoewijzings-optie (greenshoe). De uiteindelijke free float na de beursintroductie zal afhangen van het aantal nieuwe aandelen dat door de vennootschap wordt uitgegeven en het aantal bestaande aandelen dat in het kader van het aanbod aan nieuwe investeerders wordt verkocht en is gericht op ongeveer 50% na de beursintroductie. De lock-up periodes voor de vennootschap en de verkopende aandeelhouders zullen in overeenstemming zijn met de marktstandaarden.

De vennootschap is van plan om het grootste deel van de netto-opbrengst van de IPO te gebruiken om te investeren in verdere regionale expansie in Europa en in onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten met als doel om bijkomende functies en oplossingen aan te kunnen bieden. Bovendien is de onderneming van plan haar marketing- en verkoopactiviteiten te intensiveren om het gebruik bij bestaande klanten te stimuleren en nieuwe klanten aan te trekken in de markten waarin NFON al aanwezig is.

Op de datum van deze publicatie is 35,77% van het huidige aandelenkapitaal van NFON AG in handen van Milestone Venture Capital GmbH. Daarnaast is 34,48% in handen van Earlybird Verwaltungs GmbH. MIG GmbH & Co. Fonds 9 KG heeft een belang van 12% en BayernLB Private Equity GmbH 6,40%. Andere aandeelhouders zijn: High-Tech Gründerfonds GmbH & Co. KG (4,88%), BayBG Bayerische Beteiligungsgesellschaft mbH (4,84%), MIG GmbH & Co. Fonds 11 KG (1,29%) en ASC Technologies AG (0,34%).

Het aanbod zal bestaan uit een IPO in Duitsland en Luxemburg en een aanbod bevatten van aandelen aan bepaalde institutionele beleggers in Duitsland en elders buiten de Verenigde Staten op basis van Regulation S van 1933 zoals gewijzigd (de "Securities Act") en aan gekwalificeerde institutionele kopers in de Verenigde Staten op basis van Rule 144A van de Securities Act.

Berenberg treedt op als enige Global Coordinator en Joint Bookrunner. Baader Bank en ODDO BHF hebben het mandaat als aanvullende Joint Bookrunners.

Over NFON AG

NFON AG heeft zijn hoofdkwartier in München en is de enige pan-Europese cloud PBX- aanbieder. Het bedrijf rekent meer dan 15.000 bedrijven in 13 Europese landen tot zijn klanten. Met Cloudya biedt NFON een gebruiksvriendelijke, onafhankelijke en betrouwbare oplossing voor geavanceerde zakelijke communicatie uit de cloud. Verdere hoogwaardige en branche-specifieke oplossingen maken het portfolio op het gebied van cloud-communicatie compleet. Met onze intuïtieve communicatieoplossingen stellen we Europese bedrijven in staat om hun werk elke dag een beetje te verbeteren. NFON is de nieuwe vrijheid in zakelijke communicatie. www.nfon.com

PR contact

Axicom

Marcus Birke

marcus.birke@axicom.com

Disclaimer

This press release contains forward-looking statements regarding NFON AG ("NFON") or the NFON Group and its subsidiaries, including assessments, estimates and forecasts regarding the financial position, business strategy, plans and objectives of management and future operations of NFON and the NFON Group. Forward-looking statements are subject to known and unknown risks, uncertainties and other factors that may cause the results of operations, profitability, performance or results of NFON or the NFON Group to differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements. These forward-looking statements are made as of the date of this press release and are based on numerous assumptions that may prove to be incorrect. NFON makes no representations and assumes no liability with regard to the proper presentation, completeness, correctness, appropriateness or accuracy of the information and assessments contained herein. The information contained in this press release is subject to change without notice. They may be incomplete or abbreviated and may not contain all material information relating to NFON or the NFON Group. NFON assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements or other information contained herein, whether as a result of new information, future events or otherwise. This press release is not an offer to buy or subscribe for securities and should not be construed as a basis for investment decisions in NFON or the NFON Group, in whole or in part.